sursa:http://istoriiregasite.wordpress.com
Drama izvoarelor scrise – Scrieri pierdute cu privire la daci
Din tot ce s-a scris despre daci în
antichitate, până la noi nu a ajuns mai mult de 10%! Stranie şi tragică
soartă a unor documente distruse din voia destinului sau cu
bună-ştiinţă, ori care poate zac încă neştiute, în beciurile vreunor
mănăstiri sau biblioteci!
Până la apariţia tiparului în secolul 16,
scrierile antice au supravieţuit cu destulă dificultate, prin
intermediul copiştilor. Totuşi, din noianul greu de evaluat de scrieri
ale eruditei antichităţi, s-a pierdut enorm de mult, fie din pură
întâmplare, fie cu reavoinţă, din pricina fanatismului care a dus la
incendieri de biblioteci, fie din neglijenţă, ignoranţă sau dezinteres.
Scrierile care mărturiseau despre geţi şi
daci au avut, aproape toate, această soartã: nu au reuşit să traverseze
veacurile. Ceea ce a ajuns până la noi nu reprezintă, probabil, nici
10% din ce s-a scris despre aceşti neştiuţi locuitori ai pământurilor de
la nordul Dunării. Istoricii noştri îi citează adesea pe Herodot, pe Strabon şi pe Dio Cassius,
cu puţinele lor fragmente în care se vorbeşte despre geţi şi daci,
lăsându-ne impresia că acest neam a fost fie ignorat de marile puteri
vecine, fie pur şi simplu prea barbar ca să prezinte interes.
Totuşi, există numeroase mărturii antice
despre scrieri care vorbeau de strămoşii noştri, dar care s-au pierdut.
Însă câtă vreme aceste mărturii există, trebuie să ţinem cont de ele şi
să admitem că s-a scris mult mai mult despre geţi şi daci decât ni s-a
spus în cărţile de istorie, că aceştia au stârnit interesul vecinilor
lor într-o măsură mare, atât prin modul lor de viaţă şi prin religia şi
credinþele lor,cât şi prin relaţiile pe care le-au avut cu cei din jur
şi prin războaiele pe care le-au dus. Cu excepţia lui Al. Papadopol-Calimah,
un istoric uitat din veacul al XIX-lea, pe care nimeni nu îl citează şi
a cărui operă a fost în totalitate ignorată, nimeni nu a încercat până
acum să facă o evaluare completă a ceea ce s-a pierdut din documentele
despre daci. Conform acestuia, numărul autorilor care au scris sau doar
au pomenit în treacăt despre strămoşii noştri este de… aproape trei
sute.
Nu ştim dacă pentru alte neamuri s-au
făcut astfel de evaluări. Nu ştim dacă soarta izvoarelor privitoare la
daci a fost mai vitregă decât a altora. Marele învăţat Posidoniu călătorise la gali şi scrisese o carte despre aceştia, astăzi pierdută. Împăratul Claudiu
scrisese şi el o istorie a etruscilor în 20 de volume, din care nimic
nu a ajuns până la noi. Totuşi, despre gali ştim multe lucruri din alte
izvoare, de la etrusci avem monumente şi inscripţii, doar dacii s-au
dovedit mult prea tăcuţi., ori poate noi nu am căutat îndeajuns, căci
suntem prea puţin interesaţi de soarta lor…
Unde s-au ascuns geţii şi dacii?
Pentru antici, în vremurile cele mai
îndepărtate, teritoriile de la nordul Dunării reprezentau un loc
enigmatic, populat de fiinţe mitice. Cu timpul, pe măsură ce relaţiile
comerciale s-au dezvoltat şi sfera de influenţă a lumii greco-romane s-a
extins, geţii şi dacii au început să fie mai bine cunoscuţi şi pomeniţi
în scrierile grecilor şi ale romanilor. Totuşi, puţini au fost aceia
care au scris ceea ce au văzut cu ochii lor, căci puţini au călătorit
până pe aceste pământuri. Astfel că majoritatea informaţiilor pe care ni
le transmit aceste izvoare sunt informaţii de a doua sau a treia mână,
aproximative, deformate, transmise din gură în gură printr-un fel de
telefon fără fir.. Au existat şi lucrări ale unor martori oculari care
au fost în Dacia şi au descris cu mare exactitate geografia, istoria,
organizarea politică şi socială, tradiţiile, poate şi limba dacilor, dar
toate aceste scrieri s-au pierdut. Vom reveni mai jos asupra lor. Prin
urmare, informaţiile pe care le mai avem sunt adesea confuze. Ba mai
mult, anticii nu făceau întotdeauna distincţie clară între sciţi şi geţi
sau între traci şi geţi, iar mai târziu, îi confundă pe geţi chiar cu
goţii (cu sau fără intenţie) sau cu alte neamuri. Astfel că, nu de
puţine ori, sub referinţele la sciţi, traci, goţi etc. se pot ascunde
informaţii preţioase despre daci şi geţi.
Ce fel de evenimente consemneazã
scrierile vremii? În primul rând, înregistrează numai evenimente
politice şi militare importante – războaie, victorii, alianţe, trădări,
asasinate, succesiuni la tron, iar o perioadă de pace şi linişte este
aproape întotdeauna absentă din documente. Aşadar, cei ce trăiau în pace
trăiau într-un fel în afara istoriei. În al doilea rând, istoria scrisă
este aproape întotdeauna istoria învingătorilor. De aceea, izvoarele
latine nu vor pomeni prea mult despre autohtoni, ci în primul rând
despre romanii colonizatori şi, tot de aceea, mai târziu, numele dacilor
sedentari şi paşnici dispare din scrieri, în primul plan fiind goţii,
gepizii, hunii şi alţi migratori cu o istorie activă.
Primele informaţii
Putem presupune că primele informaţii
despre geţi au fost consemnate de popoarele orientale cu care aceştia au
intrat în contact, în primul rând pe calea comerţului. Dar din
cronicile orientale nu ni s-a păstrat nicio informaţie cu privire la
geţi. Comerţul i-a pus în contact cu sciţii de pe ţărmurile nordice ale
Mării Negre, cu perşii, cu fenicienii, cu neamurile din Asia Mică şi
chiar cu egiptenii. Documentele acelora îi vor fi pomenit şi pe
strămoşii noştri, cel puţin cei dobrogeni.
Cel mai vechi eveniment în care sunt antrenaţi geţii este cel pomenit de Herodot cu referire la campania lui Darius
(sec. VI î.Hr.), regele perşilor, împotriva sciţilor, care, înainte de a
ajunge la Istru, îi biruie şi pe geţi. Cea de-a doua informaţie ne
trimite în timp, două secole mai târziu şi se referă la expediţia lui Alexandru cel Mare (sec. IV î.Hr.) care, ajuns la Dunãre, înfruntă opoziţia geţilor.
Numărul mare al geografiilor pierdute, în
care foarte probabil erau descrise şi teritoriile getice, face ca
misterul să fie şi mai adânc. Însuşi marele geograf Strabon a scris o carte despre Tracia şi Dacia, astăzi cu desăvârşire pierdută. Marele geograf Marin din Tyr
descrisese în amãnunţime teritoriile locuite de geţi şi daci, dar
lucrarea sa nu a ajuns până la noi, decât într-o palidă măsură, prin
intermediul unei prescurtări făcute de Ptolemeu. Una dintre geografiile pierdute aparţinea lui Demetrios din Callatis (actuala
Mangalia), iar datele prezentate de el cu privire la teritoriile
geţilor trebuie să fi fost foarte exacte. Nici hărţile, nu puţine, care
înfăţişau lumea cunoscută în vremea dacilor nu au ajuns până la noi: de
la cea mai veche hartă a lumii despre care avem ştiinţă, cea a lui Anaximandru (sec.
VI î.Hr., învăţat care a călătorit până la sciţi), şi până la cucerirea
romană, nu s-a păstrat absolut nicio hartă care să înfăţişeze Dacia
veche. Cele mai vechi hărţi reprezintă Dacia de după cucerire. Un
interes aparte au stârnit, cu siguranţă, religia şi credinţele geţilor,
mult diferite de ale altor neamuri din Europa, dar, şi în acest aspect,
documentele pierdute spuneau de bună seamă mult mai mult decât cele
păstrate.
Un get celebru: regele Dromihete
Grecii aveau o admiraţie faţă de barbari.
(cuvânt care înseamnă, în greceşte, bâlbâit, persoană care vorbeşte o
limbă de neînţeles, căci aşa le păreau grecilor cei care vorbeau altă
limbă decât a lor), pe care şi-i reprezentau ca virtuoşi, curajoşi şi
generoşi.
Un celebru model îl constituie regele get Dromihete (sec. III î.Hr.), carel-a învins pe Lisimah,
unul dintre urmaşii lui Alexandru cel Mare. Acesta venise cu oastea
macedoneană împotriva geţilor, dar a fost înfrânt şi luat prizonier,
împreună cu fiul său, Agatocle. Dromihete i-a dus pe prizonieri la
cetatea Helis, reşedinţa sa, i-a ospătat regeşte la o masă scumpă, cu
pocaluri şi vase de aur şi argint, în vreme ce el şi geţii săi stăteau
la o masă de lemn, modestă. Apoi i-a eliberat, spunându-le că, dacă au
acasă atâtea bogăţii, să nu mai râvnească la avutul modest al altora.
Campania lui Lisimah şi păţania de la curtea generosului rege get au
fost mult preluate şi citate în scrierile vechi, dar tocmai acele
scrieri care le prezentau în amănunt s-au pierdut – în primul rând
cartea 21 din Biblioteca Istorică a lui Diodor din Sicilia, apoi Istoria universală a lui Polibiu şi altele. Tot ce ştim despre această victorie a geţilor provine din prescurtări şi mărturii mărunte.
Epoca lui Burebista
De la Dromihete la Burebista se întinde o
perioadă de mai mult de două secole de mare pustietate documentară. Fie
că dacii trăiau în pace şi nu au atras atenţia grecilor şi romanilor,
fie că scrierile care se refereau la acea epocă s-au pierdut, noi nu
ştim mai nimic despre acele vremuri. De la Strabon avem câteva
informaţii preţioase despre epoca lui Burebista, cu care vestitul
geograf era contemporan. Dar Strabon, la rândul său, a folosit lucrările
lui Posidoniu, cel mai învăţat om al acelei epoci. Din păcate, nicio
scriere a lui Posidoniu nu s-a păstrat până astăzi. Dio Cassius scria şi
el, în cărţile sale pierdute, despre această epocă. Augustus însuşi,
contemporan cu Burebista, a scris despre propria sa viaţă – lucrare şi
ea pierdută – unde fără îndoială că pomenea şi de relaţiile cu Dacia.
Momentul cuceririi Daciei: o imensă gaură neagră
De la Burebista la Decebal avem din nou o mare lacună documentară. Câteva nume de regi daci ne sunt pomenite de către Iordanes, dar mai mult nu ştim. Istoricul Titus Livius
includea această perioadă în opera sa uriaşă, dar cărţile 124 şi 125,
dedicate Daciei, s-au pierdut. Distrugerea operei marelui istoric se
datorează împăratului Domiţian, care a decretat drept crimă de stat citirea acestei lucrări, şi papei Grigore cel Mare, care a dispus arderea cărţii, din pricină că în paginile ei se vorbea despre minuni, înainte de epoca creştină.
Informaţiile despre daci reapar în preajma conflictului cu împăratul Domiţian, când bătrânul rege Duras îi cedează tronul lui Decebal.
Evenimentele premergătoare cuceririi Daciei de către romani, campaniile
lui Domiţian şi ale lui Traian, înfrângerea dacilor şi întemeierea
provinciei Dacia, colonizarea şi organizarea provinciei, prăzile imense
luate de la daci – sunt evenimente care au avut parte de numeroase şi
detaliate consemnări în scrierile vremii. Ne-am fi aşteptat ca numărul
izvoarelor scrise din acea epocă, ajunse până la noi, să fie mult mai
mare decât pentru epoci mai îndepărtate şi mai nesigure. Şi totuşi…
O bizară coincidenţă a făcut să se piardă cam tot ce s-a scris despre daci şi războaiele lor cu romanii. Dio Chrysostomos,
exilat în Dacia din pricina urii lui Domiţian, rechemat de Nerva şi
apoi foarte preţuit de Traian, a scris o istorie a Daciei intitulatã Getica,
pierdutã astăzi cu totul. Probabil că scrierea înfăţişa, cu mare
precizie, geografia, istoria şi obiceiurile dacilor, precum şi
societatea dacică pregătinduse pentru războaiele cu împăratul Domiţian.
O altă Getica a fost scrisă de Criton, medicul personal al lui Traian
şi martor ocular al evenimentelor din Dacia. Această nepreţuită lucrare
prezenta, cu siguranţă, campaniile lui Traian şi furniza valoroase
informaţii cu privire la daci. Din această scriere avem doar câteva
foarte mici fragmente, citate de un autor târziu.
Al treilea martor ocular care a scris despre daci a fost însuşi împăratul Traian. El a compus un jurnal de război intitulat De bello dacico
(Despre războiul cu dacii), în care a consemnat cu grijă toate etapele
şi aspectele campaniilor sale; şi acesta este pierdut în întregime (au
rămas doar cinci cuvinte, citate de un gramatic). După întoarcerea
triumfală la Roma, Traian a publicat un edict prin care dădea seama de
toate operaţiunile sale în Dacia şi expunea bugetul cheltuielilor de
război. Nici acest edict nu a ajuns până la noi. Dar Traian a avut
biografii săi care au scris despre viaţa şi faptele sale, deci şi despre
cucerirea şi colonizarea Daciei. Cunoaştem numele a cel puţin patru
istorici biografi, dar ale căror scrieri astăzi sunt pierdute cu
desăvârşire.
Pe lângă aceştia, Tacit
însuşi, marele istoric roman contemporan cu Traian, a scris o biografie a
împăratului, dar care nu a ajuns până la noi. Mai mult, în Istoriile
sale, păstrate doar în parte, Tacit a scris mult despre daci,
înfăţişând expediţia lui Traian, însă tocmai capitolele acelea s-au
pierdut.
Pliniu cel Tânăr,
prieten apropiat al lui Traian, a scris şi el pe larg, într-o istorie a
epocii sale, despre cucerirea Daciei şi întemeierea provinciei. E
posibil chiar să-l fi însoţit pe ilustrul său prieten în Dacia şi să fi
fost martor la evenimente. Dar şi această istorie a pierit în negura
vremii.
Caninius, un bun prieten al lui Pliniu, a scris în versuri istoria expediţiei lui Traian, poem astăzi pierdut. Appian, un mare istoric care a trăit în vremea împăraţilor Traian, Hadrian şi Antoninus Pius, a scris în douăzeci şi patru de cărţi Istoria Romanilor, din care ne-a rămas numai jumãtate. Cartea 22, care conţinea o istorie a Daciei, se află tocmai între cărţile pierdute.
Marele istoric Dio Cassius
a scris şi el o istorie a domniei lui Traian, nimicită cu totul de
timpul necruţător. Dar şi lucrarea sa de căpătâi, monumentala Istorie romană,
la care a muncit 22 de ani, a ajuns la noi doar fragmentar, mare parte a
ei fiindu-ne cunoscută doar din unele rezumate târzii. Între cărţile
pierdute se aflã şi întreaga carte 67, care cuprindea expediţia şi
războaiele lui Domiţian contra dacilor şi relatări ample etnografice,
istorice şi geografice despre Dacia. Tot pierdutã este şi cartea 68,
care cuprindea expediţiile lui Traian în Dacia, căderea dacilor sub
dominaţia romanilor şi colonizarea Daciei. Din acestea nu avem, ca şi
din multe altele, decât o foarte modestă prescurtare târzie, plinã şi
aceasta de lipsuri.
Plutarh, celebrul istoric grec, a scris o biografie a lui Traian, care a avut aceeaşi stranie soartă: pierdută cu desăvârşire. Ammianus Marcellinus
a scris o istorie de la Nerva până la Valens, dar această importantă
scriere ne-a parvenit cu totul ciuntită. Din 31 de cărţi care o
alcătuiau, cele dintâi 13 au pierit – şi tocmai acelea în care se trata
şi despre Dacia şi în care se scria istoria de la anii 96 până la 350
d.Hr. În sfârşit, Apollodor din Damasc a scris o carte în care descria detaliat construcţia podului lui Traian. Nici aceasta nu a putut străbate veacurile…
Dacia după Traian şi dispariţia dacilor din izvoare
Informaţiile istoriografice din perioada
următoare nu se referă aproape deloc la dacii autohtoni, care continuă
sã fie o enigmă: aflăm doar despre organizarea administrativă şi
militară a noii provincii Dacia, despre coloniştii aduşi aici, despre
viaţa în coloniile întemeiate. Dar niciun document nu ne spune ce s-a
întâmplat cu nobilimea şi preoţimea dacă, cu marea masă a dacilor de
rând, cu zeii lor, ale căror temple fuseseră făcute una cu pământul de
către romani. Cărţile getice, scrise de Polyainos în secolul 2 d.Hr., au
fost înghiţite de monştrii întunecaţi ai timpului.
După abandonarea provinciei sub Aurelian,
tăcerea este şi mai adâncă. Avem câteva menţiuni ale dacilor liberi,
ultimele din secolul IV d.Hr, când carpii din Moldova dau de furcă
romanilor. După aceea, tăcere absolută. În Dacia se perindă nenumărate
neamuri migratoare, pe care izvoarele vremii le consemneazã cu
conştiinciozitate şi curiozitate, dar nu mai aflăm absolut nimic despre
oamenii pământului – dacii, deşi prezenţa lor pe vechile teritorii nu
poate fi pusă la îndoială, aşa cum ne demonstrează izvoarele
arheologice, tradiţiile, folclorul şi chiar lingvistica.
Cum au dispărut scrierile vechi
O scurtă înşiruire, ameţitoare, de crime
culturale ne poate desluşi tragica soartă a scrierilor din antichitate
până la apariţia tiparului. Dar chiar şi după Guttenberg, foarte multe
manuscrise au rămas necercetate, needitate şi chiar în primejdie de
distrugere.
Nabonassar, regele
Babilonului, a distrus în anul 747 î.Hr. toate scrierile care cuprindeau
istoria şi faptele regilor predecesori ai săi. Renumita bibliotecă din
Alexandria, care număra la un moment dat 700.000 de volume, a pierit cu
totul întrun incendiu când Cezar a cucerit Alexandria. Luptele între
creştini şi păgâni au fost fatale, şi ele, cărţilor. În zilele Sfântului
Apostol Pavel, efesienii şi-au ars în
piaţă toate bibliotecile. Papa Grigore cel Mare arde, în anul 604, mii
de cărţi păgâne, între altele, pe Titus Livius. Sfântul Grigorie,
„Luminatorul Armeniei”, arde în 277 d.Hr. toate cărţile şi bibliotecile
din Armenia, toată literatura armeană, care era o comoară pentru
istoria asirienilor, mezilor, perşilor, grecilor, geţilor şi a tuturor
neamurilor cu care armenii au avut a face în curs de secole.
Năvălirile barbarilor au distrus, la rândul lor, nenumãrate biblioteci. În 640, arabii invadează Alexandria
şi îi ard biblioteca. Când musulmanii au cucerit provinciile persane,
mai multe biblioteci au căzut în mâinile lor şi au fost distruse. Biblioteca din Cairo,
a califilor Egiptului, avea peste 1.600.000 de volume. Dar în anul
1073, turcii au prădat şi distrus această imensă bibliotecă. Biblioteca de la Tripoli
(Siria), mai vestită decât cea a califilor, cuprindea 3.000.000 de
volume de teologie, ştiinţe, istorie, tradiţii, geografie! Dar în 1105,
Tripoli a cãzut sub stăpânirea francilor comandaţi de Raimond IV şi
nepreţuita bibliotecă a fost prefăcută în cenuşă. Matei Corvin
fundase la Buda o mare şi preţioasă bibliotecă, adunând cărţi cu
cheltuieli enorme, din Italia şi din Grecia, după căderea Imperiului
Bizantin. Acest depozit de erudiţie cuprindea o mulţime de scrieri
antice, cu totul pierdute astăzi. În 1526, când sultanul Soliman a
cucerit Buda, după bătălia de la Mohacz, a dat foc şi a devastat această
bibliotecă. Mănăstirile de la muntele Athos au fost un
mare depozit de scrieri manuscrise vechi, dar bibliotecile de la acest
munte au suferit multe devastări. În 1820, la începutul războiului de
independenţă a Greciei, bibliotecile de pe Sfântul Munte au fost silite
să furnizeze turcilor manuscrise pentru fitilele tunurilor! Astfel au
pierit mii de lucrări de mare preţ. Şi totuşi…
Suntem îndreptăţiţi să sperăm că nu toate
scrierile care au pierdut lupta cu timpul sunt dispărute definitiv. În
marile biblioteci de manuscrise din lume, cum sunt Biblioteca
Vaticanului şi cea a mănãstirii Sfânta Ecaterina de pe muntele Sinai,
zac încă zeci de mii de manuscrise necercetate. Timpul poate să ne mai
rezerve mari surprize.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu