Anul - Eminescu, 120 de ani de la ucidere!
Sursa: bestbigdeal
"Traind in cercul vostru stramt, Norocul va petrece, Caci eu in lumea mea ma simt, Nemuritor si rece."Nu a fost surprinzator pentru mine, atunci cand, la intrebarea, "ce cunosc tinerii despre activitatea culturala, politico-sociala si istorica a lui Eminescu?", tinerii au vorbit tot timpul despre poezia si despre mondenitatile lui. De restul activitatii nu stiau mai nimic.
Inainte de a ma grabi sa-i discreditez, 
m-am gandit la modul cum este predat Eminescu in scoala. "Poetul 
nepereche", "Cel mai mare poet", "Personalitatea completa a culturii 
romanesti" etc. Daca adaugam la zecile de epitete pe care le rosteste 
la ora un profesor si interminabilele comentarii pe care bietul elev 
trebuie sa le inghita cu toptanul fara prea multe intrebari, avem o 
imagine a modului defectuos in care va fi perceput Eminescu de copii.
Nici un profesor nu mi-a argumentat vreodata de ce Eminescu este un poet atat de mare. Nici unul nu mi-a spus ca jurnalistul
 Eminescu era cel putin la fel de profund ca poetul Eminescu. Poate nici
 ei nu stiau aceste lucruri. Dar cei care fac manualele de asa natura 
stiu exact care este adevarul si actioneaza in consecinta.
Dar membrii Academiei Romane stiu si mai bine ce inseamna sa scoti tone de carti despre poezia lui Eminescu, evitand pe cat se poate de dibaci texte la fel de importante in care se pune degetul pe rana societatii romanesti si se dau solutii de vindecare.
Un atentat cultural
Modul defectuos sau intentionat defectuos 
in care se preda Eminescu echivaleaza cu un atentat asupra culturii si 
istoriei romanesti. Atentat, care este tot mai minutios elaborat in laboratoare obscure si a carui fata incepem sa o intrezarim in manualele alternative pe care le cunoastem cu totii.
Nu vorbim aici despre prezentarea lui 
Eminescu numai in scoala primara, gimnaziu sau liceu, ci si in 
universitati. Otrava imprastiata ajunge cu mare usurinta in toate 
revistele literare si culturale. Marii oameni de cultura cad in capcana 
acestor denigrari marsave.
Eminescu trebuie prezentat copiilor in cu 
totul alt mod. Nu de poetul genial are atata nevoie copilul cat mai ales
 de luptatorul neostenit pentru neam si tara. M-as bucura ca in loc de 
recitarile papagalicesti ale poeziilor lui Eminescu, lumea sa reproduca 
tot mai mult textele sale politice, sa ia aminte la lupta si la jertfa 
sa.
Atunci cand vom intelege cu adevarat 
destinul celor mai mari fii ai acestui neam, si vom urma exemplul lor, 
Romania va deveni o tara puternica.
Prezenta ziaristului si omului politic Mihai Eminescu in climatul socio-politic al anilor 1880 incomoda teribil cercurile politice romanesti.
Ne aflam in apropierea semnarii unor 
tratate politice mult negociate de statul roman, care pur si simplu nu 
mai avea loc pentru un Mihai Eminescu. Distrugerea sa nu se putea 
infaptui insa printr-un procedeu rapid si direct.
Fabricarea nebuniei sale reprezenta singura
 optiune intrucat se putea invoca ori de cate ori ar fi venit vorba de 
scrierile marelui ziarist. Eminescu era nebun asa ca nimic din ceea ce a
 scris nu trebuie luat in considerare.
Procesul de asasinare fizica si morala a 
lui Mihai Eminescu explodeaza in ziua de 28 iunie 1883. Ziarul Romanul 
care se afla in polemica cu Eminescu scrie pe 1 iulie: "Aflam cu sincera
 parere de rau ca d. Mihai Eminescu, redactor la ziarul Timpul, tanar 
plin de talent si inzestrat cu un deosebit geniu poetic, a cazut greu 
bolnav. Speram ca boala sa nu va fi decat trecatoare si ca in curand vom
 putea anunta deplina sa insanatosire".
Semnale in presa vremii
Acesta era semnalul scoaterii din viata 
publica a marelui ziarist. Timpul vine cu o declaratie abia pe 2 iulie 
1883 in care spunea: "Cu incepere de astazi, 1 iulie, directiunea 
politica si redactia ziarului "Timpul" este incredintata d-lui Mihail 
Paleologu".
Opinia publica intelege astfel ca Eminescu 
este scos din presa romaneasca. Nicaieri nimeni nu dadea insa nici un 
motiv, nici o explicatie asupra imbolnavirii sale subite.
Timpul revine cu un comunicat a doua zi pe 3
 iulie: "Unul dintre colaboratorii acestei foi, d. Mihai Eminescu, a 
incetat de a mai lua parte in redactie, atins fiind in mod subit de o 
grava boala. Ne place insa a spera ca lipsa dintre noi a acestui stimat 
confrate nu va fi de cat de scurta durata si ca ne va fi data fericirea 
de a anunta revenirea sa sanatos la functiunile de pana acum".
Trebuie sa observam faptul ca in textul ambelor comunicate Eminescu este numit poet, chiar daca este evident faptul ca functia pe care o indeplinea in cadrul Timpului era cea de ziarist.
Ziua decisiva este 28 iunie 1883, cand se 
petrec o suma de lucruri bizare, atent mestesugite pentru a fabrica 
nebunia eminesciana. 
Sotia lui Slavici, doamna Szoke, trimite lui Maiorescu un bilet cu urmatoarea rugaminte: "Domnul Eminescu a innebunit. Va rog faceti ceva sa ma scap de el, ca e foarte rau". Maiorescu gaseste in acest bilet pretextul perfect pentru a pune planul in aplicare.
Sotia lui Slavici, doamna Szoke, trimite lui Maiorescu un bilet cu urmatoarea rugaminte: "Domnul Eminescu a innebunit. Va rog faceti ceva sa ma scap de el, ca e foarte rau". Maiorescu gaseste in acest bilet pretextul perfect pentru a pune planul in aplicare.
Un plan pentru Eminescu
Pe de alta parte insa se stie ca Eminescu 
era in aceea zi la baia Mitrasewschi, langa strada Stirbei Voda, nu 
departe de sediul Societatii Carpatii, societate interzisa de 
oficialitati in aceeasi zi.
Eminescu fusese dus acolo de catre Grigore 
Ventura pentru a-l discredita, ceea ce ii si reuseste. Eminescu isi iese
 din minti, Ventura il paraseste. Anunta apoi imediat politia ca trebuie
 sa ridice un nebun de la baia Mitrasewschi. Anunta in acelasi timp pe 
Secaseanu si Ocaseanu, prietenii lui Eminescu, care sosesc imediat la 
locul respectiv, ajutandu-l pe Eminescu sa isi revina in fire.
Ventura era redactorul ziarului 
L'Independence roumaine, ziar al carui director Emille Galli, fusese 
expulzat din Romania in aceeasi zi fatidica de 28 iunie. Galli nu este 
singurul expulzat in acea zi, aceeasi soarta a avut-o si ziaristul 
Zamfir C. Arbore, prietenul poetului si cu siguranta multi altii.
Sacrificat pe altarul politicii
Toate aceste evenimente s-au petrecut pe 
fondul semnarii iminente de catre Romania a tratatului cu Tripla Alianta
 (Germania, Austro-Ungaria, Italia), negociat mai bine de doi ani si 
jumatate de catre Junimisti, condusi de Carp, tratat sustinut in 
totalitate de Titu Maiorescu.
Sarbatorile nationaliste de la Iasi, de la 
inceputul lui iunie 1883, cand s-a dezvelit statuia lui Stefan cel Mare 
si cand Eminescu, perfect sanatos, a citit la Junimea poemul sau, 
"Doina", au iritat puterile centrale. Alaturi de Eminescu s-a aflat si 
Petre Gradisteanu, care a avut un discurs la fel de inflacarat.
Se cere umilinta
Von Bismarck este gata sa declare razboi 
Romaniei, daca nu se fac urgent retractari si nu se dau asigurari ferme 
ca se va intra imediat in sfera de influenta a Germaniei si 
Austro-Ungariei. Se cere ferm desfiintarea Societatii Carpatii, un 
adevarat partid secret de rezerva, cu zeci de mii de membri, care milita
 pe fata si in ascuns pentru ruperea Ardealului de Imperiul Austro-Ungar
 si alipirea lui la Tara.Rolul central in acesta Societate il avea Eminescu.
Iata ca Romania se supune exigentelor 
straine, interzice Societatea Carpatii, elimina din scena pe multi 
simpatizanti francofoni, Petre Gradisteanu impreuna cu D.A. Sturdza 
pleaca la Viena sa ii ceara personal scuze imparatului pentru discursul 
de la Iasi. Toate astea se intamplau pe 28 iunie 1883, ziua caderii lui 
Eminescu.
Manipularea opiniei publice
Nimeni nu lamureste insa opinia publica 
asupra bolii lui Eminescu, despre care se afirma numai ca este o boala 
grava. In luna iulie, Titu Maiorescu initiaza o lista de subscriptie 
pentru a strange banii necesari internarii lui Eminescu la Viena, lista 
pe care o publica in facsimil.
In numarul din luna august al revistei 
Literatorul, Alexandru Macedonski publica o epigrama prin care va arunca
 in aer linistea asternuta asupra bolii lui Eminescu. Textul epigramei 
este urmatorul:
Un X... pretins poet - acum
S-a dus pe cel mai jalnic drum...
L-as plange daca-n balamuc
Destinul sau n-ar fi mai bun
Caci pana ieri a fost nauc
Si azi nu e decat nebun.
S-a dus pe cel mai jalnic drum...
L-as plange daca-n balamuc
Destinul sau n-ar fi mai bun
Caci pana ieri a fost nauc
Si azi nu e decat nebun.
Este momentul mult asteptat de Ventura care
 incercase inca din 28 iunie sa convinga publicul asupra nebuniei 
eminesciene, atunci insa cei doi prieteni sositi in graba la baia 
Mitrasewschi reusisera sa-l salveze pe Eminescu.
Ventura nu voia sa fie el cel care declara 
deschis nebunia lui Eminescu intrucat fusese deja implicat in 
evenimentul mai sus mentionat. Asadar epigrama a fost pretextul perfect,
 imediat dupa aparitia ei Ventura il ataca grav pe Macedonski.
"Nu este nici o indoiala, prin aceasta 
epigrama este vizat nefericitul nostru coleg si prieten, Eminescu". 
Iata ca Ventura cel care anuntase politia de existenta nebunului, se 
retrage acum in ipostaza prietenului indignat aratand spre Macedonski: 
"Iata cine il face nebun pe bietul Eminescu".
Macedonski la randul sau incearca sa se 
apere spunand ca este o epigrama veche care a fost publicata fara stirea
 sa, epigrama care in plus nici nu il vizeaza pe Eminescu. Exista o 
logica in argumentatia lui, daca cercetam putin mentalitatea epocii, mai
 ales dupa presa vom vedea ca innebuneau foarte multi oameni prin anii 
'80 ai secolului trecut, multi se sinucideau.
Au urmat manifestatii publice cu torte si 
geamuri sparte la casa lui Macedonski. Bastonat de prin cafenele pe 
biata lui spinare (oprobiul public a atras multa lume in aceste 
evenimente) a fost un spectacol bucurestean pe cinste. Ventura si 
Macedonski intra intr-o polemica puternica, insa raul era deja facut, 
Eminescu era in ochii tuturor un nebun tolerat de societate.
In codul de moravuri publice si politice 
ale epocii, "boala grava" a nebuniei il indeparta definitiv de la viata
 publica pe cel atins de ea. Declararea nebuniei cuiva insemna, 
implicit, si destituirea lui din functie. Iata, asadar, ce realizeaza 
Grigore Ventura: dislocarea unui mare ziarist, a unui adversar de temut,
 din sistemul unui ziar de opozitie.
Polemica se stinge, iar la 1 septembrie 
presa incepe sa discute deschis problema nebuniei lui Eminescu. 
Telegraful este primul care anunta ca "Mai multi prieteni din capitala, 
amici ai nefericitului Eminescu, s-au decis a contribui lunar pentru 
intretinerea amicului lor in casa de sanatate. D.T. Maiorescu are partea
 cea mai mare in aceasta frumoasa si nobila actiune."
Maiorescu reuseste sa dea lovitura de 
gratie lui Eminescu la sfarsitul anului 1883, cand publica un volum de 
64 de poezii eminesciene, intre care "Mai am un singur dor", "Se bate 
miezul noptii" etc. Abilitatea sa a fost extrema, aceste poezii erau 
menite sa distruga imaginea unui Eminescu nationalist, adversar de temut
 al liberalilor, teroretician al problemelor societatii romanesti.
Ascunderea operei incomode
Astfel, Maiorescu reuseste sa scindeze 
opera eminesciana, limitand-o la poezie. Din acel moment si pana in 
zilele noastre Eminescu este cunoscut de toata lumea drept "marele 
poet", "poetul national al Romaniei", stergandu-se aproape complet 
opera sa ziaristico-politica, opera cu mult mai valoroasa si mai bogata decat opera sa poetica.
Una din primele persoane care a sesizat 
lovitura de maestru a lui Maiorescu a fost Ibraileanu, care scria: 
"Putea, oare, teoreticianul devenit faimos, al paturilor superpuse, 
apostolul nationalismului, dusmanul marelui partid liberal, tribunul 
zilnic al durerilor grave ale rasei, sa publice: "Mi te da cu totul 
mie", "Nu zi ba de te-o cuprinde" (...) Or, chiar si acestea, 
nepotrivite pentru un luptator politic, cum era el atunci: "Mai am un 
singur dor/ In linistea serii/ Sa ma lasati sa mor...". Or, ideea de 
sinucidere din "Se bate miezul noptii" (...) Nu cumva acum, la 
maturitate, si cand avea un stagiu de om public, ca teoretician 
al unei grave ideologii sociale si nationale - nu cumva credea ca nu 
i-ar fi sezut frumos sa publice si elegii amoroase ori invitatii la 
dragoste si alte poezii "usoare" - si unele traduse?"
Volumul de poezii are un succes teribil, 
multe versuri devin suport pentru romante ieftine, cantate in cafenele 
si saloane, pierzandu-si profunzimea.
Eminescu este internat intr-o serie de 
sanatorii din tara si strainatate, insa starea sanatatii sale era foarte
 buna, dupa cum marturiseste Ioan Slavici: "Repausul medicamentos 
sustinut cu indarjire de Mihail Eminescu pe timpul fugii din Bucuresti 
la Viena si apoi la Florenta l-a adus in tara sanatos".
Eminescu insusi, viu si dornic sa reintre 
in presa, isi va asculta "prohodul" in aceasta paranteza a anilor 
interzisi, 1884-1888. 
Cateodata se va revolta, va sparge vitrinele librariilor, isi va lua volumul de poezii din raft si-l va arunca in noroi, calcandu-si-l in picioare: atunci fortele de ordine vor interveni prompt si-l vor duce pe "insurgent" la politie.
Cateodata se va revolta, va sparge vitrinele librariilor, isi va lua volumul de poezii din raft si-l va arunca in noroi, calcandu-si-l in picioare: atunci fortele de ordine vor interveni prompt si-l vor duce pe "insurgent" la politie.
Asa s-a intamplat la 8 noiembrie 1886, de 
ziua Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil, la Iasi: poetul a fost 
"impachetat" pe loc si dus, ca alienat psihic, la stabilimentul 
rudimentar de la Manastirea Neamt. Pe langa aruncarea in noroi a 
propriului volum de versuri, de ziua onomasticii sale, i s-a mai adus 
acuzatia ca "se lua de femei pe strazile Iasilor", le "apuca de turnura
 rochiilor", le atingea in mers etc.
Ajuns la Neamt, Eminescu isi gaseste linistea. Continua sa scrie in ciuda tuturor.
Acolo, la Manastirea Neamt, poetul va 
definitiva, zic editorii, poezia "De ce nu-mi vii?", pe care o va 
trimite spre publicare lui Iacob Negruzzi, la Convorbiri literare, cu 
acest biletel: "Iti trimit deodata cu aceasta mai multe versuri carora, 
de ti se par acceptabile, le vei face loc in "Convorbiri". 
Indealtminterelea, ma aflu bine si sanatos in mijlocul acestor munti 
si-ti doresc asemenea".
Eminescu era perfect sanatos in perioada in
 care a locuit la Manastirea Neamt, 1886-1887. Gala Galaction vorbeste 
despre un Eminescu intreg la minte in momentele respective, marturie 
stau si actele de bucatarie ale stabilimentului, intocmite de mana 
poetului.
Intors in casa Henriettei de la Botosani in
 1887, Eminescu este supus unui consult medical din care reiese ca era 
sanatos psihic: "In urma unei subscrieri, initiata de elevii scoalei 
artelor frumoase din Botosani, s-au strans 400 lei. De mare ajutor au 
fost acesti bani, caci au permis sa i se aplice un tratament special 
multumita caruia starea sanatatii poetului s-a imbunatatit in modul cel 
mai vadit, caci astazi Eminescu este tot atat de senin cum a fost 
inainte de boala cea grea de acum patru ani in urma. In 13 Iulie 
Eminescu, insotit de sora sa si de dl. Grigore Focsa, doctoral de aice, a
 sosit in orasul nostru cu trenul de la ora 1 p.m. A doua zi la ora 11 
a.m. a avut loc, in casa dlui. St. Emilian un consult, la care au luat 
parte dnii. medici: Dr. Filipescu, medic primar al orasului Iasi, Col. 
Dr. Otremba, medic sef al Corpului IV armata, Dr. Rigler, Dr. C. Bottez 
si Dr. Negel, profesori la Facultatea de Medicina. Desi mai multi din 
acesti d-ni. medici aveau sa plece din Iasi inca in 13 Iulie, totusi 
si-au amanat plecarea pentru a-l putea asista pe poetul nostru. In urma 
unei cercetari minutioase la care l-au supus pe Eminescu, medicii au 
ajuns la concluzia ca sanatatea lui nu e deloc alterata si ca trebuie 
a-l supune unui tratament radical numai in ce priveste boala lui cea 
neglijata, care se manifestase la picioare".
Eminescu era deci sanatos psihic si perfect capabil de a crea.
In 1888, Veronica Micle reuseste sa il 
scoata pe Eminescu din casa surorii sale si il va duce de mana pe poet 
la Bucuresti, unde el isi va regasi pana de ziarist.
Urmeaza o colaborare anonima la cateva 
ziare si reviste, iar apoi, la 13 ianuarie 1889, ultimul text ziaristic 
al lui M. Eminescu: o polemica ce va zgudui guvernul facandu-l, pentru o
 clipa, pe Guna Vernescu sa demisioneze rupand o coalitie destul de 
fragila de altfel a conservatorilor (care luasera, in fine, puterea) cu 
liberalii. Repede se afla, insa, ca autorul articolului in chestiune 
este "bietul Eminescu" si repede acesta este cautat, gasit, internat la
 sanatoriul doctorului Sutu, in martie 1889.
La 13 aprilie 1889, procurorul Mavros cere 
primului presedinte al Tribunalului Ilfov constituirea unei cure 
pacientului Mihai Eminescu, aflat in casa de sanatate a doctorului Sutu 
din strada Plantelor.
Se constituie un consiliu compus din Titu 
Maiorescu, Dem Laurian, St. Mihailescu, I.L. Caragiale, I.Gr. 
Valentineanu si Mihail Braneanu, care, convocati conform articolului 440
 din Procedura Civila (jurnalul 2783/89), depun la sectia a doua a 
tribunalului un proces verbal in care sunt de parere ca "Boala fiind in 
recidiva, reclama interdictia pacientului si randuirea unui tutor care 
sa poata primi de la stat pensia lui viagera si sa poata ingriji de 
intretinerea interzisului".
Procesul verbal al consiliului este scris 
in intregime si depus de Titu Maiorescu, care era si avocat. Dupa 
semnarea actului acestuia (12 iunie 1889) si depunerea raportului 
medico-legal, iscalit de doctorii Sutu si Petrescu, urmeaza celebrul 
interogatoriu pentru evaluarea starii psihice a pacientului.
In conditii normale, in care incidentul cu 
Poenaru ar fi real, Parchetul ar fi trebuit sesizat din oficiu si ar fi 
trebuit interogat si autorul prezumtiv al crimei, numitul Petre Poenaru.
 Nu exista un asemenea interogatoriu.
Trei zile mai tarziu, Eminescu moare subit.
 Doctorul Vines, care a fost de fata in acel moment, avea sa povesteasca
 in 1926 exact cum s-au petrecut lucrurile: "Eminescu se aseaza pe pat 
si peste cateva minute cade intr’o sincopa si moare imediat". 
Varianta oficiala asupra mortii lui Eminescu este insa dementa 
paralitica.
Manipularea operei Eminesciene
Inainte de a analiza putin moartea lui 
Eminescu, sa luam in discutie perioada 1884-1889, perioada numita "de 
mare intunecime", a creatiei eminesciene. Marturiile din epoca atesta 
insa contrariul.
Cei care l-au vizitat pe Eminescu la 
Botosani vorbesc de o puzderie de hartii scrise de catre poet, unele 
luate de A.C. Cuza si descifrate, altele luate de rudele poetului. Chiar
 in strada Plantelor, in mai-iunie 1889, vizitatorii lui Eminescu 
bolnav, vorbesc de maldare de hartii scrise de catre el, aruncate la cos
 ori maturate de femeia de serviciu.
Argumentul "creativitatii" cade dintr-un condei in fata abundentei de marturii documentare si, cu el, diagnosticul medical. 
Intr-adevar, un "paralitic general", un "abulic in ultimul grad", acesta este un pacient care nu mai creeza, nu mai face diferenta intre viata si vis etc.
Intr-adevar, un "paralitic general", un "abulic in ultimul grad", acesta este un pacient care nu mai creeza, nu mai face diferenta intre viata si vis etc.
Alexandru Vlahuta, vizitandu-l in spital, il gaseste comunicabil, pregatit sa scrie poezii.
Ilarie Chendi, care a stat in gazda pe 
strada Stirbei Voda, nr.72, pe langa Cismigiu, la aceeasi adresa pe care
 o avusese si Eminescu in anii ‘80 ai secolului XIX, va povesti cum 
batranele gazde, niste nemti, incep a-si aduce aminte: "Si mi-au spus, 
intre altele, ca dupa moartea lui Eminescu, care a avut loc in 1889, au 
venit la dansii doi domni care erau prietenii lui Eminescu si, 
impachetand toata saracia ramasa in urma lui, au umplut doua cufere cu 
carti si cu manuscrise si au plecat".
"Legendele" eminesciene vorbesc, insa, 
pana astazi de "caiete" cu poezii ale poetului, pierdute, furate, 
ascunse in aceasta perioada. Biografii sai trec sub tacere pana si 
faptul ca in buzunarul de la haina in care si-a dat duhul, in 15 iunie 
1889, se aflau scrise de mana lui poeziile "Viata" si "Stelele in 
cer".
Prima criza a lui Eminescu, din 1883-1884, 
cand a fost internat la Dr. Sutu, apoi la Ober Doebing, langa Viena, cat
 si recidiva din 1886-1887, cand a fost internat la Manastirea Neamt, 
institutul pentru alienati, corespund unei psihoze maniaco-depresive, in
 amandoua cazurile a parasit spitalul aproape complet restabilit, cu facultatile intelectuale normale.
In 1887 medicii din Iasi, Dr. Iuliano 
Bogdan (semnat doctor de Paris), Hynek, dar mai ales doctorul Francisc 
Iszac au pus diagnosticul unei alienatii mintale provocata de gome 
sifilitice pe creier si la picioare, incepand un intempestiv tratament 
antisfilitic, cum se facea pe atunci, cu frictiuni de mercur, in 
doze enorme cu efecte nule in sifilisul nervos (oare de ce nu stia acest
 lucru doctorul Izsac?), dar cu urmari catastrofale toxice.
Eliminarea prin otravire
Inca din Renastere se stia, insa cum 
povesteste Benvenutto Cellini ca si-a tratat cu fumigatii de mercur 
boala galica, dar ca efectul privea doar stadiul primar sau secundar, 
mai putin pe cel tertiar si deloc sifilisul localizat cerebral.
Supradozajul medicamentos a
 jucat un rol nefast in evolutia bolii poetului. De altfel, interesarea 
sistemului nervos central in intoxicatia cronica cu mercur explica 
modificarile de comportament, depresiune mentala, insomnie si cateodata 
halucinatii, care dupa cum stim au dominat tabloul simptomatic dupa 
1887.
Cum reiese din notele doctorului Vines, 
starea lui Eminescu s-a agravat in clinica, astfel ca i-a aparut o stare
 deliranta cu dureri in tot corpul, tremuraturi, incetinirea reflexelor 
pupilare (la internare, normale), tulburari grave sfincteriene, abolirea
 reflexelor osteo-tendinoase (la internare exagerate) toate simptome 
explicate dupa noi prin injectiile de mercur ce le primeste in clinica, fara rezultat asupra bolii psihice, dar cu grave efecte secundare.
Dupa cum se stie, lui Eminescu i s-a facut autopsia in ziua de 16 Iunie 1889, existand un raport depus la Academie. Acesta este nesemnat.
Autopsia evidentiaza "o degenerescenta 
grasa a peretilor cordului, deveniti fragili si galbeni, si prezenta 
unor placi intinse si proeminente atat la baza valvulelor aortice, cat 
si pe fata interioara a aortei anterioare. In fine, din partea hepatului
 si a rinichilor s-a observat asemenea o degenerescenta granulo-grasoasa
 considerabila". Daca modificarile la nivelul aortei apartin unei 
ateromatoze incipiente, deloc neobisnuite, rinichii albi cat si 
modificarile ficatului sunt caracteristice pentru o grava intoxicatie mercuriala.
Ascunderea dovezilor
Creierul lui Eminescu este uitat pe 
fereastra, in soare si, dupa cateva zile de nefixare, este trimis lui 
Gh. Marinescu, pentru a fi examinat. Subliniem faptul ca, in 1889, 
Marinescu avea 26 de ani, fiind incepator, asistentul lui Babes. Daca 
prof. Babes nu a primit creierul, pot fi avute in vedere doua 
posibilitati: ori cazul prezenta interes numai pentru curiozitatea 
tanarului asistent, ori si aceasta este ipoteza spre care inchinam pe 
undeva, anumiti oameni, sa nu spun o "intreaga protipendada", se temeau
 de diagnosticul severului prof. Victor Babes.
Gheorghe Marinescu declara despre creierul 
poetului, multi ani mai tarziu: "Creierul mi s-a adus dela Institutul 
Sutu intr-o stare de descompunere care nu permitea un studiu fin al 
structurii circumvolutiunilor. 
Putrefactia era datorata faptului caldurii celei mari, probabil ca s’a scos prea tarziu dupa moarte... Creierul era in adevar voluminos, circumvolutiunile bogate si bine dezvoltate si prezenta ca leziuni macroscopice o meningita localizata la lobulii anteriori... Din nenorocire creierul, fiind, cum am spus, descompus, nu am facut studiul istologic, ceea ce e o mare lacuna... Sarmanul Eminescu! Nu a avut parte nici de acest studiu anatomic, care, fie zis in treacat, nu stiu daca s-a facut in bune conditiuni altor literati distinsi cari, ca si dansul, au murit de paralizie generala".
Putrefactia era datorata faptului caldurii celei mari, probabil ca s’a scos prea tarziu dupa moarte... Creierul era in adevar voluminos, circumvolutiunile bogate si bine dezvoltate si prezenta ca leziuni macroscopice o meningita localizata la lobulii anteriori... Din nenorocire creierul, fiind, cum am spus, descompus, nu am facut studiul istologic, ceea ce e o mare lacuna... Sarmanul Eminescu! Nu a avut parte nici de acest studiu anatomic, care, fie zis in treacat, nu stiu daca s-a facut in bune conditiuni altor literati distinsi cari, ca si dansul, au murit de paralizie generala".
Eminescu nu a murit insa de paralizie 
generala, Gheorghe Marinescu se inselase. Punand cap la cap toate 
dovezile stranse ani de zile, Ovidiu Vuia scrie: "Concluziile mele, ca 
medic neuropsihiatru, cercetator stiintific, autor a peste 100 de 
lucrari din domeniul patologiei creierului, sunt cat se poate de clare.
Eminescu nu a suferit de lues si nu a avut o dementa paralitica.
 In ceea ce priveste alcoolismul, acesta nici nu intra in discutie. 
Presupusul sifilis al lui Eminescu este scos din maneca imposturii si 
botezat ad-hoc congenital".
Asadar, Eminescu a fost scos din viata 
publica si declarat nebun pentru ca atitudinea lui pentru unirea 
tarii-mama cu Ardealul nu era bine vazuta de conducerea de atunci a 
Romaniei, de junimistii P.P. Carp si Titu Maiorescu, care incercau din 
rasputeri incheierea unei aliante militare cu Germania si 
Austro-Ungaria.
De remarcat in acest sens este o scrisoare a
 lui P.P. Carp catre Titu Maiorescu in care ii atrage atentia: "Si mai 
potoliti-l pe Eminescu". Iar Maiorescu l-a "potolit", fabricandu-i 
nebunia si scapand astfel de o voce "periculoasa", care il contrazicea 
tot mai des.
Astfel, Eminescu a fost scos din viata 
publica intre 1883 si 1889, anul asasinarii sale, fiind declarat nebun 
si, ca urmare, incapabil de a mai crea ceva. Ori, marturiile din acea 
perioada ne arata un Eminescu in plina creatie, lucru care nu ar fi fost
 posibil daca era nebun, caci un nebun e rupt de contactul cu realitatea
 si nu mai simte nevoia de creatie.
Concluzii
Asadar, creatia artistica din acea 
perioada, insotita de numeroasele dovezi (ale medicilor si prietenilor) 
ale sanatatii sale mentale ne arata faptul ca Eminescu a fost asasinat 
printr-un proces lent de otravire.
Asasinarea lui Eminescu a continuat si continua si in prezent prin trecerea sub tacere a activitatii sale de jurnalism politic, a atitudinilor sale nationaliste. Continua prin prezentarea sa in scoli in mod voit deformat.
Dar, cel mai mult continua prin lipsa 
noastra de cinstire a marelui roman Mihai Eminescu, prin lipsa de 
informare asupra operei, a luptei si a dorintelor sale pentru neamul 
romanesc.
 
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu